صنعت خودروسازی یکی از صنایع بزرگ دنیـای امروز بـه شمار مـی‌رود کـه برندهای مختلف آن درون یک فضای رقابتی بـه تولید محصولات خود مـی‌پردازند. گروه بی ام دبلیو در تلگرام درون اینجا سعی مـی‌کنیم راهکارهای بازاریـابی برند «بی‌ام‌و» را بـه منظور حفظ برتری خود درون این فضای رقابتی بررسی کنیم.

برند لاکچری بی‌ام‌و نامـی آشنا درون صنعت خودرو هست که با استفاده از راهکارهایی مانند شناخت بازارهای مختلف، گروه بی ام دبلیو در تلگرام درجه‌بندی مشتریـان، حفظ موقعیت و نام تجاری خود، سعی درون شناساندن هرچه ‌بهتر محصولات خود درون مـیان دیگر رقبا دارد.

کمپانی بی‌ام‌و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده اتومبیل و موتورسیکلت درون جهان بوده و در حال حاضر این شرکت آلمانی از شناخته‌شده‌ترین و تحسین‌برانگیزترین برندهای اتومبیل بـه شمار مـی‌رود. گروه بی ام دبلیو در تلگرام کیفیت مناسب محصولات این برند باعث ایجاد اعتماد روزافزون مشتریـان بـه آن شده، بـه طوری کـه در سال ۲۰۱۳ یک مـیلیون و ۹۰ اتومبیل و ۱۱۵ هزار موتورسیکلت آن بـه فروش رفته است. بی‌ام‌و درون کنار دو برند آشنای دیگر آلمانی، مرسدس‌بنز و آئودی، یکی از سه کمپانی تولیدکننده ماشین‌های لودر سطح جهان است. بی‌ام‌و کار خود را درون دهه ۱۹۰۰ با ساخت موتورسیکلت شروع کرد و با اینکه درون حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو بـه شمار مـی‌رود، اما تولید خودرو را کمـی دیرتر آغاز کرده است.

این شرکت بـه طور مشخص درون سال ۱۹۱۳ توسط «کارل فردریک رپ» تاسیس شد و در حال حاضر با داشتن بیش از یک مـیلیون کارمند درون بیش از ۴۰ کشور جهان نمایندگی دارد و کارخانـه‌های زیـادی را درون آلمان، ایـالات‌متحده آمریکا، انگلستان، مصر، چین، آفریقای جنوبی، برزیل و… بر پا کرده است. این نام تجاری سه شرکت مـهم بی‌ام‌و، «مـینی‌کوپر» و «رولزرویس» را تحت لوای خود دارد و این سه غول صنعت خودرو درون کنار یکدیگر، با تولید محصولات متنوع و متفاوت خود، نام تجاری بی‌ام‌و را بیش‌ازپیش مشـهور و محبوب مـی‌کنند.

تبلیغ با نام تجاری

گاهی نام یک برند تجاری بـه اندازه‌ای قوی مـی‌شود کـه خود به‌تنـهایی مـی‌تواند عامل تبلیغاتی بـه شمار رود. درون همـین راستا مـی‌توان گفت یکی از استراتژی‌های مـهم برند بی‌ام‌و درون زمـینـه بازاریـابی محصولاتش، داشتن نام تجاری قدرتمند است، بـه گونـه‌ای کـه این استراتژی پایـه و اساس موفقیت این گروه تولیدی را تضمـین مـی‌کند. تمام کارکنان این شرکت یک هدف اصلی دارند و آن نیز حفظ ارزش‌ها و اه کمپانی است. فن‌آوری، نوآوری، عملکرد، کیفیت، قابلیت اطمـینان، انحصار و رضایت مشتری ازجمله اه اصلی این شرکت هست که سعی دارد درون بهترین حالت ممکن آن‌ها را ارائه دهد.

گروه بی‌ام‌و به منظور حفظ جایگاه برند خود درون مـیان دیگر تولیدکنندگان، چند هدف اساسی را دنبال مـی‌کنند کـه عبارت‌اند از شناخت پتانسیل‌ها و تشویق روند رشد، آگاهی کامل از آنچه کمپانی درون پی ارائه آن است، شناخت دقیق نقاط قوت و ضعف شرکت و استفاده بهینـه از فرصت‌های به‌دست‌آمده. درونی شدن عوامل فوق به منظور کارکنان این شرکت، نکته مـهمـی درون حفظ موقعیت و برتری این کمپانی بـه شمار مـی‌رود، بـه این معنا کـه اگر هدف به منظور تمام اجزای یک سازمان بـه صورت واحد تعریف‌ شده باشد و از همـه مـهم‌تر این هدف به منظور آن‌ها کاملا درونی شده باشد، تمام سازمان بـه صورتی یکپارچه درون پی تحقق آن هست و با این وصف موفقیت شرکت حتمـی خواهد بود.

شعارهای مشتری‌محور

دو شعار اصلی این کمپانی عبارت‌اند از «لذت رانندگی محض» و «نـهایت رانندگی» کـه نشان‌دهنده تلاش بی‌وقفه این گروه تولیدی درون جهت ارائه محصولاتی باکیفیت و مشتری‌محور هست که تمرکز اصلی آن بر قابلیت‌های رانندگی قرار داده شده است. درون اینکه رانندگی لذت‌بخش هست هیچ شکی نیست، اگر رانندگی صرفا بـه خاطر خدمات حمل‌ونقل خود درون مـیان مردم محبوبیت داشته و وسایل نقلیـه عمومـی مـی‌توانستند که تا حد زیـادی این نیـاز را برطرف کنند، اما مـی‌بینیم کـه در بازار صنعت خودرو هرساله اتومبیل‌های مدرن‌تر و خاص‌تری تولید مـی‌شوند و مصرف‌کنندگان زیـادی نیز درون سطح جهان دارند، بر همـین اساس کمپانی بی‌ام‌و نیز به‌خوبی لذت رانندگی را دریـافته و آن را تبدیل بـه یکی از شعارهای مـهم و تاثیرگذار خود کرده است.

به بیـان دیگر، یکی از مـهم‌ترین اقداماتی کـه در هر فرایند تبلیغاتی رخ مـی‌دهد، توجه بـه علاقه و سلیقه مصرف‌کنندگان است، درون همـین راستا نیز گروه بازاریـابی بی‌ام‌و با خلق شعارهایی مانند «لذت رانندگی محض» و «نـهایت رانندگی» درون پی ارائه تصویری متفاوت از خودروهای خود بـه مشتریـان است. بـه این معنا کـه ماشین‌های تولیدی بی‌ام‌و کیفیتی را درون رانندگی بـه مشتریـان خود ارائه مـی‌دهند کـه با دیگر ماشین‌ها آن را تجربه نخواهند کرد.

هنرپیشـه‌هایی کـه بی‌ام‌و سوار مـی‌شوند

چهره‌های سینمایی همـیشـه یکی از بهترین ابزارهای تبلیغاتی برندهای تجاری بـه شمار مـی‌رفتند و این روند خصوصا درون برند لاکچری بی‌ام‌و به‌خوبی مشـهود است.  مصرف‌کنندگان وقتی ببینند چهره‌های سینمایی محبوب آن‌ها چه نوع ماشینی سوار مـی‌شوند، بـه صورت ناخودآگاه بـه سوی برند مذکور سوق داده مـی‌شوند و هنگام خرید ماشین چهره سینمایی و ماشینی کـه بر آن سوار بود را از یـاد نمـی‌برند. محبوبیت هنرپیشـه‌ها مـی‌تواند که تا حد زیـادی بر سلیقه مصرف‌کنندگان تاثیر بگذارد و در این مـیان کمپین‌های بازاریـابی بی‌ام‌و نیز به‌خوبی این تاثیر را دریـافته و از چهره‌های شاخص سینمایی مانند تام کروز، یـا بازگران نقش  جیمز باند و… به منظور معرفی و تبلیغ محصولات این کمپانی استفاده مـی‌کند.

استراتژی بخش‌بندی بازار

بخش‌بندی، هدف‌گیری و تثبیت موقعیت سه مرحله مـهم درون استراتژی‌های بازاریـابی بی‌ام‌و بـه شمار مـی‌روند کـه تاثیر مـهمـی درون موفقیت این شرکت داشته‌اند. این سه مرحله نشان‌دهنده برنامـه‌ریزی دقیقی هست که تیم‌های بازاریـابی این کمپانی درون راستای اه خود طرح‌ریزی مـی‌کنند. درون مرحله بخش‌بندی، استراتژی شناختن مشتریـان بـه لحاظ موقعیت جغرافیـایی آن‌ها اهمـیت زیـادی پیدا مـی‌کند، بـه این معنا کـه با شناختن بازارهای مناطق جغرافیـایی مختلف، گروه تولیدی بی‌ام‌و مـی‌تواند نوع محصولاتی کـه برای مناطق مختلف تولید مـی‌کند و درجه و کیفیت آن‌ها را تعیین کند.

طبق آمارهای گرفته‌شده توسط تیم‌های بازاریـابی این شرکت، بیش از ۷۰ درصد از خودروهای این برند درون اروپا و آمریکای شمالی بـه فروش رفته هست و بر این اساس، این کمپانی تمرکز اصلی تبلیغات خود را درون مناطق مذکور خواهد گذاشت کـه بیشترین مـیزان مصرف‌کننده را دارند.

استراتژی هدف‌گیری

در این روش، گروه تولیدی بی‌ام‌و مشتریـان مخصوص بـه خود را درون نظر مـی‌گیرد؛ بـه این معنا کـه تولیدات این شرکت به منظور همـه گروه‌های قومـی و شـهروندان طراحی و تولید نمـی‌شود و گروه مخاطبان خاص خود را دارد. از آنجایی کـه بی‌ام‌و برندی لاکچری و لودر جهان بـه شمار مـی‌رود، مصرف‌کنندگان آن نیز نمـی‌توانند تمام افراد باشند و بنابراین گروه‌های تبلیغاتی این شرکت، هنگام ارائه پیـام‌های تبلیغاتی خود، مصرف‌کنندگان خاصی را مد نظر دارند. بـه طور کلی گروه سنی ۲۵ که تا ۴۰ سال ازجمله هدف‌های این شرکت بـه شمار مـی‌روند کـه علاقه و سلیقه آن‌ها با محصولات مدرن و امروزی بی‌ام‌و کاملا منطبق هست و شاید بهتر باشد بگوییم بی‌ام‌و محصولاتش را مطابق با سلیقه مدرن آن‌ها عرضه مـی‌کند.

همچنین یکی دیگر از راهکارهای بازاریـابی بی‌ام‌و درون هدف قرار مشتریـان، توجه بـه مـیزان درآمد آن‌هاست. طبق یک اصل تعریف‌شده درون این شرکت، افرادی کـه درآمد آن‌ها بالای ۲۵ هزار پوند باشد، به‌عنوان مصرف‌کنندگان این برند هدف‌گیری مـی‌شوند و بر اساس علایق و نیـازهای آن‌ها برنامـه‌های تبلیغاتی این شرکت پی‌ریزی مـی‌شود.

 استراتژی موقعیت‌یـابی

شناخت موقعیت خود درون مـیان دیگر برندها یکی از استراتژی‌های مـهم بازاریـابی بی‌ام‌و محسوب مـی‌شود. این شرکت با توجه دقیق بـه مـیزان عملکرد و موفقیت خود، بالاتر بردن کیفیت محصولات، پیشرفت درون فناوری‌های جدید، حفظ رضایت مشتری و درک درست از جایگاه انحصاری خود درون مـیان دیگر تولیدکنندگان، سعی درون حفظ موقعیت خود دارد. اگرچه بی‌ام‌و یکی از بهترین و مشـهورترین تولیدکنندگان خودرو درون سطح جهان است، اما استراتژی موقعیت‌یـابی باعث مـی‌شود این شرکت همـیشـه بـه دنبال حفظ این موقعیت باشد و در فضای رقابتی شدیدی کـه با دیگر برندها دارد، جایگاه و موقعیت خود را فراموش نکند و سعی درون نگه‌ داشتن آن جایگاه داشته باشد.

علی حاجی زاده کارشناس ارشد بازاریـابی

: گروه بی ام دبلیو در تلگرام




[استراتژی های تبلیغاتی شرکت خودروسازی بی ام دبلیو (BMW ... گروه بی ام دبلیو در تلگرام]

نویسنده و منبع: علی حاجی زاده | تاریخ انتشار: Mon, 25 Jun 2018 18:47:00 +0000